4+1 Tipp a navigációhoz a webshopok világában.

Online vásárolsz? Ezt Tudnod kell!

Ha vásároltál már online, vagy tervezel itt van 4+1 tipp, amit érdemes tudnod a saját érdekedben. Ahogy a pandémia a négy fal közé kényszerítette az embereket az online vásárlás népszerűsége az egekbe szökött. Ez a fellendülés, még ma is tart. Így, ha ezt olvasod, valószínűleg már vásároltál online, vagy a közeljövőben fogsz. De tudod, hogy milyen jogaid vannak vásárlóként? Tudod, hogy mikre érdemes figyelni, hogy biztosan ne te húzd a rövidebbet egy vitás helyzet esetén? Tudod, hogy miből tudod megállapítani, hogy egy webshop nem csak átverés? Ha bármelyik kérdésre nem a válasz olvass tovább!

Mire figyeljünk online vásárlás esetén:

  1. Megbízható webáruház: Hogyan tudod felmérni, hogy a webáruház, ahol vásárolni készülsz megbízható? Nézd meg, hogy feltüntetik e a webáruházat működtető cég információit. Ennek megléte jó jel, ha tudod akár a céget is lecsekkolhatod. Nézz utána a véleményeknek, ha vannak. Ha negatív vélemények vannak már az is pozitív jel, hiszen egy csaló oldal nem fog kiengedni semmilyen véleményt. Figyelj oda, hogy az oldal SSL tanúsítvánnyal működjön! Ezt a fenti keresőmezőben jelenlevő lakat ikon jelzi, valamint a webáruház URL-címe előtti https:/ kezdet. Ha ez nincs meg, véletlenül se írd be az adataid, mert a kapcsolatod a szerverrel nem lesz privát, adataid könnyen ellophatóak lesznek. Végül, de nem utolsó sorban, csekkold le az oldalt egy csalás ellenőrzőn. Ilyen lehet pl. a SCAMADVISER.
 
  1. Ne mentsd el a bankkártyád adatait: Ha nem tartasz egy bankkártyát kifejezetten online vásárlásra, amire csak akkor raksz pénzt mikor vásárolsz… Kerüld a bankkártyád mentését. Miért? Mivel, ha elmented és feltörik a fiókod a bankkártya adatai automatikusan rendelkezésre állnak. Elég csak a szállítási címet megváltoztatni és máris a te kontódra vásárolhat a csaló.
 
  1. Közösségi média: A Facebook nagy hangsúlyt fektet a felhasználói élményre, így ha egy webáruháznak hosszú ideje van Facebook oldala, jó eséllyel annak fenntartásába sok energiát fektetnek. Mivel egy csaló webáruháznak a célja többnyire a lehető legrövidebb idő alatt, a lehető legkevesebb munkával, a lehető legtöbb bevételt szerezni így nagy valószínűséggel nem fog aktív közösségi média jelenlétet fenntartani. Vagy mondjuk cikkeket írni a vásárlói számára ;)
 
  1. Felhasználási feltételek, ÁSZF: Mi sem szeretünk hosszú és unalmas dokumentumokat olvasni, de az előbbiek átfutása a saját érdekünk. Mindenképp érdemes tisztában lenni a szállítási, visszaküldési feltételekkel és a cég alapvető működési gyakorlatával, hiszen az adásvételi szerződés esetén 2 év jótállás illet meg mindenkit. Ugye nem szeretnél egy kellemetlen fráterrel levelezni, ha a termék esetleg tönkremegy?
 
+1 Tudd a jogaidat vásárlóként: Csak néhány alapvető jog, ami megillet online vásárlás esetén: 14 napig elállhatsz a vásárlástól. Az elállás oka bármi lehet, akár az is, hogy meggondoltad magad a vásárlás kapcsán. Ebben az esetben jogod van az árut visszaküldeni és a teljes vételárat visszakapni. Szavatosság: az EU kötelezően 2 év szavatosság vállalását írja elő az eladók számára amennyiben nem magánszemélyről van szó. Ne hagyd magad megvezetni azzal, hogy a kereskedő mennyit mond, ha nem hajlandó a kompromisszumra, akár fogyasztóvédelemhez is fordulhatsz!

Az internetes vásárlás kényelmesebbé tette az életünket sok téren, azonban magában hordoz bizonyos veszélyeket is. Reméljük ez a cikk segített, hogy egy részüket könnyen elkerüld.

Szerintetek kihagytunk valamit? Ti mit tennétek hozzá? Írjátok meg kommentben!